icsi/ivf syksy 2017

Etusivu Foorumi HEDELMÖITYSHOIDOT icsi/ivf syksy 2017

Tämä aihe sisältää 65 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Sunflower 1 tunti, 43 minuuttia sitten.

• Julkaisija

Aniara
    Osallistuja (Participant)

Uusi ketju keskustelun sujuvuuden lisäämiseksi 🙂

Aniara

Harmailija

Kiitos Aniara uudesta ketjusta! Edellinen alkoikin olla jo pitkä.. ja syksyksihän tämä kesä on kääntymässä..

Olen pohtinut noiden hoitojen hintaa julkisella puolella. On kerrottu, että lääkkeet maksavat noin 600€ ja lisäksi nuo sairaalan maksut päälle. Omavastuu näissä kaiketi tulisi täyteen vuoden sisällä jos ei ensimmäisestä hoidosta tärppäisi..? Osaako joku antaa minulle tähän tarkempaa vastausta/kertomusta? Lähinnä pohdin ivf hoitojen aloituksen järkevyyttä nyt loppuvuodesta, vai kannattaisiko itse siirtää ne alkuvuoden puolelle?

Korvaako kela siis mitään näistä lapsettomuushoitojen lääkkeistä tai kertyykö lääkekatto näistä? Tai entäpä tyksin hoitomaksut, kerryttävätkö hoitomaksukattoa? Vai meneekö kaikki suoraan omasta pussista aina..?

Meille on tuon ivf hoidon aloitus suunniteltu lokakuulle, en ainakaan itse osaa kertoa onko pitkän vai lyhyen kaavan hoito (olen vain kirjoituksistanne lukenut).

Ivf hoidon aloitus mietityttää yhä ja ajatuksena pyörii vain, josko meidät on tarkoitettu lapsettomiksi ja tämä kaikki on turhaa..? 🙁 Ja kun lukee palstalta myös aika paljon enemmän kokemuksia epäonnistuneista hoidoista, kuin onnistuneista.. 🙁 ja tuurini puolesta uskon kuuluvani tuohon ensimmäiseen ryhmään, kaikki menee aina vaikeimman tien kautta. Kumparetta ja kivikkoa löytyy, harvoin tasaista maastoa.. Inssien aloituksen aikaan olin hyvillä mielin, ajattelin että näillä saadaan meillekin perhe ja pienokainen. Ostin muutamia kivoja juttuja mahdollista vauvaa ajatellen.. muun muassa mielestäni ihanan ja kätevältä vaikuttavan “makuu”pussin vaunuihin/ kaukaloon. Lopputuloksena kuitenkin vain turhia toiveita ja tuloksettomia hoitoja.. Nyt nuo tavarat vain kummittelevat kaapeissamme, pussukalle ei tulevana talvena tule olemaan käyttöä.. 🙁 pölyttyy siis kaapissa, vieressä sairaalasta saatu “lapsettomuus”pussukka, jossa pistosvälineet.. Ajatukset aika negatiivisina tällä hetkellä..

Binkku, toivon että pienokainen pysyy kyydissä! Ja kaikki menisi hyvin! <3

Mä söin jossain kohtaa noita vitamiineja, mutta lopetin kun en nähnyt mitään hyötyä niistä, mahtaakohan olla? Pitäisköhän vaan syödä..?

Voimia teille kaikille muillekin syksyn koetuksiin ja hoitojenne vaiheisiin! <3 Toivottavasti syksy toisi mukanaan paljon plussia tämän ketjujen naisille! 🙂 <3

Ämmä

Apua!
    Ketään yksityisellä hoidoissa olevia?
    Ellei täällä voi laittaa, voi suoraan s-postillakin: juhlamokka miuku live.fi

Kysymys: kokemuksia kaivataan erityisesti Hki, Lappeenranta.

Tällä hetkellä nyppii omassa paikassa pari juttua, lääkärit oikein asiantuntevia, mutta rahastuksenmaku tms pikkujuttuja tulevat välillä vähän rivien välistä.

2 solua ainoastaan hedelmöittyi. Ei ole uskoa, että edes siirtoon päästään. (Se ei toki liity tuohon tyytymättömyyteen suoraan)

Suru

Harmailija,

Aika hyvä käsitys hinnoista sulla on. Lääkekatto tulee täyteen tai lähes täyteen jo ekasta hoidosta. Synarela ja gonal-f ovat kelakorvattavia, mutta irrotuspiikki ei muistaakseni ollut.

Poliklinikkamaksut ovat n. 35e/ kerta ja hoidon aikana mulla on ollu neljä kontrollikäyntiä, punktiokäynti ja alkion siirtokäynti. Hintaa kertyy noin 200e. Poliklinikkakäynnit eivät kerrytä lääkekattoa vaan ne kustannetaan itse.

En viivyttäisi sinuna hoitojen aloittamista. Sit vaan tän vuoden lääkekatto ei hyödytä sua. Mut meillä on käymässä just toisin päin. Ekana vuonna saatiin kaks hoitoa, jolloin tokan hoidon lääkkeet maksoi reilu satasen, mut tänä vuonna ehditään saamaan vaan yks hoito, jolloin kalliiks tulee, mut ei stä kannata liikaa miettiä. Hoitojen aikana tulee niin paljon asioita joita ei vaan voi suunnitella, että ei kannatakaan liika pohtiminen ja analysointi ja järkeily.

Voit sä tietty kysyä määräiskö ne sulle jo seuraavankin hoidon lääkkeet jolloin voisit ostaa ne halvalla jo tän vuoden puolella?

Noi muut ajatukset, joita esitit on aika tavallisia, niitä on meillä kaikilla.
    Ei teitä ole tarkoitettu lapsettomiksi. Kaikilla on se 30% mahdollisuus onnistua. Vaikeaa tää on, mutta ei ole mahdotonta.

Kannattaa myös huomioida, että keskusteluketjut vääristää tilastoja. Se jutteleeko täällä ne joilla tärppäsi vai ne joilla ei vieläkään tärpännyt ei vaikuta tohon 30% todennäköisyyteen eikä omaan onnistumiseen millään tavalla.

Ikävää tässä on se, että toisilla tärppää ekalla yrityksellä ja toisilla tarvitaan huomattavasti enemmän yrityksiä. Tosi epäreilua sekin, mutta se ei muutu miksikään murehtimalla.

Itse olen murehtinut neljä vuotta ja tehnyt pitkän surutyön. Nyt tuntuu, että elämän voi rakentaa muustakin kuin lapsista… Toivoa on kuitenkn vielä.

Tsemppiä kaikille hoitojen eri vaiheisiin.

Tiuhti

Ajattelin liittyä joukon jatkoksi oman tarinani kanssa. Eli olen 30vuotias, mieheni kymmenen vuotta vanhempi. Kolmisen vuotta taisteltu lapsettomuuden kanssa. Hieman löytyy pco:ta ja ylipainoa (josta tässä nyt yritetään päästä eroon vaihtelevalla menestyksellä). Takana 5 ovulaation induktiota ja kaksi inseminaatiota. Nyt aloitetaan IVF-hoidot ja tänään pitäisi pistää ensimmäinen Puregon piikki. Hieman kauhunsekaisin tuntein odotan syksyä. Meillä oli kevät taukoa hoidoista, jolloin sain selvitettyä päätäni melko hyvin. Nyt hieman pelottaa, että mennään taas sinne pohjalle. Yritän valaa itseeni uskoa, että tämä on nyt vain tämä hetki – ei koko elämä. Vaikka toisaalta lopputulos (oli se mikä tahansa) vaikuttaa koko loppu elämään.
    Tsemppiä kaikille sinnne missä ikinä kuljettekin!

Aniara

Moi kaikille,

Tervetuloa mukaan Tiuhti. Täältä löytyy ainakin monta muutakin samanlaisessa tilanteessa jännääjää syksyn hoitoihin.

Harmailija: mullakin on ns. musertuneiden unelmien laatikko, jossa on mm. bolakoru, pari bodya ja kirahvi-vauvanlelu, jotka oon joskus ostanut ystäville jotka on saanu vauvoja, mutta oonkin salaa pitänyt itselläni. Nyt ajatus niistä tekee vain surulliseksi. Bolakorun tilasin itselleni heti varhaisultran jälkeen, mutta pian korun saapumisen jälkeen sikiö todettiinkin kuolleen ja piti tehdä lääkkeellinen tyhjennyt 🙁 Mutta kai jokin pieni toivonkipinä meissä vielä kytee kun tavarat ovat vielä tallessa.

Kiitos Surulle hyvästä vastauksesta. Sulla oli monta hyvää pointtia moneen asiaan. Ne auttoivat minuakin vaikken kysyjänä tällä kertaa ollutkaan.

On se tosiaan kumma miten aaltomaisesti fiilikset lapsettomuuden suhteen menevät. Itsellä lapsitoive ja raskausyritystä kolmisen vuotta takana joista 1 vuosi hoidoissa, ja tuntuu että koko tunteiden spektri on käyty läpi. Tietysti keskenmeno lisäsi niitä tummimpia sävyjä. Nyt on tasan vuosi mennyt siitä, kun sain vanhemmille kertoa, että “meille tulee vauva”. Olin odottanut sitä hetkeä pitkään ja hetki oli aivan ihana. Mutta tosiaan kesken se sitten meni. Näitä vaan elää uudelleen kun tulee tietty aika täyteen jostain merkittävästi tapahtumasta lapsettomuuden polulla. Postissa tuli myös tällä viikolla kirje teratologisesta tietopalvelusta, johon soitin raskauden aikana kysyäkseni migreenilääkkeiden käytöstä. Lupauduin silloin mukaan seurantaan ja unohdin perua kun km tuli. Nyt sieltä sitten tuli postia jossa kyseltiin miten raskaus ja synnytys sujui ja kuinka vauva voi… Onneksi löytyi myös “keskenmeno” -ruutu jonka pystyi rastittamaan. Huoh…

Ensi viikolla odotan menkkojen alkavan ja siitä alkaa matka kohti ensimmäistä PASia. Lääkkeitä Letrot, irrotuspiikki ja keltarauhashormoni jos siirtoon asti päästään.

Ämmä: me ollaan Helsingin Dextrassa hoidoissa. Sieltä hyvät kokemukset ja jotkut maksut ovat mielestäni olleet jopa alhaisempia kuin nettisivuilla lukee? Ei tosin ole vertailukohtaa muihin paikkoihin.

Aniara

Ämmä

Tänä aamuna ihan tärisin päästä varpaisiin paineesta. Ollaan päätetty, että tämän jälkeen max 1 yritys, tai ei yhtään.

2 solua ovat jakautuneet kuten pitää, mutta vielä huomenna ja ylihuomenna pitää jännittää päästäänkö siirtoon asti. Jos, niin taas jännitetään, kuten tiedätte.

Tämä oma olo pahenee hoito hoidolta. Siksi näitä ei kyllä meinaa kestää.

Tiuhti

Kiitos Aniara ja tsemppiä teille tuohon ensimmäiseen PAS:iin.

Olen kaikki mahdolliset paikat selannut läpi, mutta tuntuu etten löydä vastausta. Mutta te varmaan sen osaatte minulle kertoa. Eli missä vaiheessa keräyksen jälkeen tehdää tuorealkionsiirto, jos sellainen tehdään. Itsellä osuu keräyspäivä näillä näkymin torstaille tai perjantaille, joten mietin että onko peli täysin menetetty tuon tuoresiirron suhteen. Että meneekö kaikki pakkaseen vai mitenköhän näiden kanssa toimitaan? Pelottaa, ettei tule yhtäkään elinkelpoista solua. Antakaa myös vinkkejä keräyksestä selviytymiseen vaikkakin se hyvin yksilöllistä on. Jännittää kovasti kaikki nyt, kun muuttuu niin isoiksi asioiksi.

Jaksamista kaikille!

Iikku

Hyppään ketjuun mukaan. Itse 26vuotias ja mies vuoden vanhempi. Yritys aloitettu kolme vuotta sitten, tutkimuksiin/hoitoihin hakeuduttu yli kahden vuoden yrityksen jälkeen tammikuussa -17. Lapsettomuuden syyksi selvisi keväällä aukiolotutkimuksessa, että molemmat johtimet tukossa. Suoraan ivf jonoon ja nyt syyskuussa alkamassa hoidot. Eli kohti ensimmäisiä hoitoja mennään, täysin keltanokkana. Pelottaa, jännittää ja vähän ahdistaa. Julkisella puolella ollaan, toistaiseksi pysynyt sama hoitaja ja lääkäri kaikki käynnit, mikä on kiva. Kuukauden päästä pitäisi olla jo ensimmäiset piikit mahassa, lyhyellä kaavalla lähdetään liikkeelle. Epätietoisuus tulevasta on pelottavaa.

Ämmä

Tiuhti, tuoresiirto on yleensä päivänä 2 tai 3, voidaan viljellä päivään 5. Ajattelisin, että parempi, jos meneekin ma tai ti sinulla.

Meillä yritetään pitkää viljelyä (5pv), huomenna selviää onko kriittinen 3/4 ylitetty vai ei.

Iikku, jokaisen polku erilainen. Teillä puoltaa tietty ikä.

Toivon, että selviän huomisesta ja ylipäätään.

Aniara

Tiuhti: tuoresiirron ajankohta riippuu siitä, minkä ikäinen alkio sinuun siirretään. Käytäntö vaihtelee hoitopaikasta riippuen. Minuun siirrettiin 3-päiväinen alkio tuoresiirrossa, eli kun punktio oli tiistaina, tuoresiirto osui perjantaille. Seuraavaksi yritetään viljellä alkioita vielä 5-päiväisiksi ja siirtää sellainen pakastealkiosiirtona.

Tervetuloa mukaan Iikku!

Aniara

Binkku

Kiitos Aniara uudesta ketjusta! 🙂

Ja tervetuloa uusille simpukoille!

Harmailija: Suru jo vastasikin kattavasti kysymyksiisi, mutta tsemppaan vielä vähän! 🙂 Sinuna minä aloittaisin hoidot nyt lokakuussa, vaikka lääkekatto ei näin sitten täytykään. Näissä hoidoissa saa kuitenkin odotella ihan tarpeeksi, etenkin julkisella. Itse en kertaakaan huolehtinut julkisen hinnoista, vaikka lääkkeet ovatkin kalliita, kun kokoajan samalla haikailin yksityiselle (nopeampaan toimintaan) ja tiesin millaiset hinnat siellä on (n. 5000€/hoito lääkkeineen). Olen kuitenkin tyytyväinen, että kävimme julkisella kaikki hoidot loppuun, muuten meillä ei olisi ollut rahaa mennä yksityiselle viidenteen hoitoomme. Suosittelen myös vitamiinien syömistä, julkisella ovat tarkkoja siitä.

Ei kannata vaipua vielä epätoivoon, teillä (kaikilla hoidon aloittajilla) on hyvät mahdollisuudet onnistua. Useimmat parit kuitenkin onnistuvat hoidoilla. Olikohan n. 80%? Ja näistä leijonanosa onnistuu ensimmäisellä ja toisella hoidolla. Tämän foorumin perusteella ei kannata laskea todennäköisyyksiä, koska uskon, että tänne kerääntyvät ja lopulta tietenkin jäävät ne, joilla on kivikkoisempi tie. Ja kuten huomaatte, myös plussaryhmiä löytyy. 🙂

Ämmä, meillä nyt tämä hoito Väestöliitolla, olemme olleet tyytyväisiä, mutta ei muista kuin julkisesta kokemusta.

Pidän kaikki varpaat ja peukut pystyssä, että pääsette siirtoon! Tsemppiä jännitykseen! <3

Tiuhti: Meille julkisella tehty tuoresiirrot aina 2. päivä. Eli jos punktio ollut ma, niin siirto ke. Yksityisellä nyt tehtiin 3. päivä.

Meidän tarina pähkinänkuoressa, jotta kaikki halukkaat pysyvät kärryillä:

Yritystä takana 4 ja puoli vuotta. Meille tehty neljä ICSI:ä julkisella, joista yhteensä kuusi siirtoa. Viimeisestä pakastesiirrosta raskauduin, mutta varhainen keskenmeno. Alkionkehitys huonoa, joten julkisella ei jatkunut hoidot. (Normaalisti julkisella tarjotaan 3 hoitoa, mutta meillä meni yksi hoito niin pipariksi, että tarjosivat neljännen.) Nyt olemme yksityisellä, ja saimme saaliiksi 4 alkiota, joka on parempi tulos kuin aiemmissa hoidoissamme, joten olen melko innoissani. Viime viikolla olivat punktio ja siirto, ja nyt 5. piinapäivää elelen tällä hetkellä.

Viikon päästä r-testi ja sitten nähdään kuinka kävi. Maltankohan odottaa sinne asti? Meillä muutto käynnissä, se ja työt saavat aika lailla ajatukset pois tästä, mutta kokoajanhan sitä on tuntevinaan kaikenlaista. Joka toinen päivä olen varma, että nyt onnistutaan, ja joka toinen päivä ajattelen, että miksi nyt, kun ei aiemminkaan.

Aurinkoista elokuuta! <3

Tiuhti

Kiitos vastauksista. Oletettavaa siis on, että tuoresiirtoa ei meillä pystytä tekemään tuon viikonlopun vuoksi. Ensi viikon maanantaille sain ensimmäisen ultran, joten sen jälkeen ollaan taas viisaampia.

Ämmä voimia tähän päivään ja tuleviin. Toivotaan parasta!

Binkku! Teillä elelläänkin jänniä hetkiä. Hyvä, että on hieman muutakin ajateltavaa niin aika kuluu nopeampaa.

yöutu

Mulla on tullu aina lääkekatto täyteen jo vuoden ekasta hoidosta. En ehkä silti alkaisi siirtää hoitoa seuraavalle vuodelle, varsinkin jos ihan eka hoito kyseessä eli hyvinkin jo se voi onnistua!
    Mun käsittääkseni lääkkeitä ei voi ostaa ennenkun edellinen hoito on tehty kokonaan loppuun, myös mahdolliset pas:it, ja oliko siinä vielä joku aika että lääkkeille pitäs olla käyttöö seuraavan kuukauden sisällä että ne vois ostaa edellisvuoden kattoon? En kylläkään tiedä kuka ja miten tällästä valvotaan.. Joskus noista lueskelin kun mietin samaa.

Tiuhti, uskosin että hyvin onnistuu tuoresiirto, jos punktio to tai pe, niin siirto on heti viikon alussa. Mulla on useimmat pidempään viljellyt kasvatettu 6 päiväsiks. Eli sillonkin vielä voidaan siirtää. Mutta hoitojen alkuvaiheessa kai pyritään siirtään mieluummin nuorempia alkioita?

Oon pistelly nyt 5 iltana menopuria ja tänään tulee mukaan orgalutran. Eilisessä folliultrassa ei kovinkaan runsasta kasvua ollu vielä tapahtunu, vain muutama noin 10mm ja joitain pienempiä, eli määrän suhteen tuskin voi ainakaan parempia tuloksia odottaa. Mutta laatuhan se on se mikä ratkasee…ja näillä mennään kun ei muutakaan voi. Punktio sitten luultavasti ensviikon loppupuolella, ja toivottavasti kaikki voitas heti alkuun viljellä pidempään.
    Niin ja oon kans syöny monivitamiineja jatkuvasti vuodesta 2014 kun palasin hoitoihin, oli hyötyä tai ei, tuskin haittaakaan.

Karoliina

Hei,
    vieläkö mahtuu jonon jatkoksi?
    Olen 35-vuotias ja yritystä ollut niin kauan että en jaksa edes muistaa. Meillä lapsettomuus johtuu pääasiassa miehestä jolta ei siittiöitä löydy juurikaan ja ne jotka löytyy on pääosin epäkelpoja. Mulla “vaan” pco. Icsillä saatu 4 jonkunlaatuisia pakkaseen ja tähän kiertoon suunnitteilla taas pas.
    Ennekin siis yritetty, onkohan tämä neljäs kerta.. Nyt siis kuitenki tulossa pitkä viljely ja toiveet pelottavan korkealla.
    Eilen kävin gynellä ja näkyi 17mm johtofolli ja nyt oon ovistestejä tehnyt että jos se hymynaama tulis.
    Pitäis kai viimeistään huomenna aamulla näkyä että niitä ehtii viljellä tarpeeksi, onko pitkästä viljelystä muilla kokemuksia? Mulle uusi juttu niin kiinnostaa tietää miten muilla menny?

Geisssha

Täällähän on keskustelu vilkastunut, kesätauot lusittu ja hoidot jatkuu. Toivottavasti kaikki ehtivät ottaa happea ja kerätä voimia uusiin haasteisiin ☺

Harmailija ja Aniara, mulla on kaapissa säiliössä kastemekko, jossa itseni lisäksi on kastettu sisarukseni, ja serkkuni. Kai se mulle on työnnetty jemmaan aikoinaan, koska oon meistä se vanhin. No nyt 5 vuoden (eli yrityshistoriamme) aikana mekkoa on tarvinnut muut kastaessaan lapsiaan, ja aina se on palautettu mulle takaisin. Arrrgh, taitaa vaan tuoda mulle huonoa onnea tuolla kaapissa roikkuessa!

Tiuhti, meillä julkisella ollut aina tiistaina punktio ja torstaina siirto. 2 ivf tähän mennessä tehty.
    Binkku ja Ämmä, tsemppiä teidän vaiheisiin!

Tuolla aikaisemmassa ketjussa oli ovistesteistäkin keskustelua. Meillä pas:ssa hoitaja kehotti käyttämään clearblue digitestejä, niin ei jää oman tulkinnan varaan. Vaikka ne aika arvokkaita onkin, niin itse ainakin koin ne helpommaksi.

Mulla alkoi lauantaina, kp23, suprecurin sumuttelu. Loppukuusta sitten 0-ultra. Aivan jäätävä turvotus, kun menkkojenki pitäis lähipäivinä alkaa. Niinku ois ilmapallon niellyt..

Sunflower

Hei kaikille! Mahtuukohan tänne rinkiin ihan uusi tyyppi kuka ei ole koskaan aiemmin kirjoitellut tästä aiheesta minnekään :). Nyt ns. viimeisiä viedään eli ollaan ivf hoidoissa ja tuntuu, että jos tätä kautta saisi edes jotain kokemuksia/vinkkejä mitä tahansa mistä voisi olla apua, niin enemmän kuin mielelläni otan ne vastaan. Koska näiden hoitojen jälkeen taitaa olla peli pelattu.

Itse olen 41v. ja mieheni 42v. Tavattiin toisemme vasta vanhemmalla iällä ja yritys alkoi 2014. Mitään vikaa ei ole kummastakaan löytynyt. Epäilen itselläni olevan endoa, koska kummat alavatsan polttelut alkavat aina heti ovulaatio jälkeen. Lääkärit eivät oikein ota tähän kantaa eikä ultrassakaan ole koskaan näkynyt mitään.

Yksi luomuraskaus alkoi loppuvuodesta 2015, mutta meni kesken spontaanisti viikoilla 6+4. Mitään kiinnittymisen yritystäkään ei ole sen koommin tainnut olla. Kiertokin on lyhentynyt n.26 päivään ja alkaa useimmiten pienellä tuhrulla eli keltarauhashormonia ilmeisesti liian vähän. AMH arvo oli vain 0,7 eli kertoo sekin jo osaltaan jotain.

Toukokuussa tehtiin 1. ivf blastokystillä ja viime viikolla siirrettiin siitä pakkaseen jäänyt myöskin blasto. No, eipä ole ollenkaan sellainen olo, että olisi tärpännyt.

Ymmärsin, että ikäisekseni oli mielettömän hyvä tulos, kun kaikki 7 kerättyä munasolua hedelmöittyivät normaalisti ja pakkaseenkin tosiaan jäi tuo yksi. No, eipä se paljoa lohduta, jos tulosta ei tule.

Ainakin näillä näkymin olisimme valmiita vielä toiseen kierrokseen, mutta luulen, että se on sitten siinä, koska kulut yksityisellä on tietenkin valtavat.

Onko täällä palstalla muita näin “vanhoja”? Surettaa kovasti, jos nyt käy niin, että ns. juna meni jo. 🙁 Onkohan nämä hoidot jo ihan rahan hukkaa?

Kovasti tsemppiä ja jaksamista kaikille teille!

• tätä vastausta muokkasi 1 viikko sitten  Sunflower.

Ämmä

Sunflower, täällä toinen vanha, samoin miehen vasta 3v. sitten löytänyt. Meillä jo 4. Ivf menossa, yhdestä siirrosta raskaus ja keskenmeno.

Kyllä tuo saldo on hyvä meidän iässä ja että blastoksi asti mennyt!!!

Meillä päädytään nyt kuitenkin kauhupäivien jälkeen siirtämään 1päivän jäljessä tulevat alkiot, hidastuneet ja tuskin onnistuu, mutta muutakaan ei ole.

Missä olette hoidoissa?

Sunflower

Hei, kiva kuulla, että täällä pyörii muitakin iäkkäämpiä :). Olemme hoidoissa Felicitaksessa. Kovasti olen tässä vuosien varrella aiheeseen tutustunut ja ymmärtänyt, että jos pitkä viljely on mahdollinen, niin onnistumis% on 40-kymppisilläkin 25-30% luokkaa, kun lyhyessa viljelyssä n.15%. Eli blastoilla mennään jatkossakin, jos se vaan on mahdollista. Peukut pystyssä teille joka tapauksessa, vaikka nyt alkiot jäljessä olisivatkin! Onhan niitäkin tarinoita kuullut, että sellaisilla on tärpännyt mitä lääkärikin on etukäteen epäillyt.. On tämä kyllä hermoja raastavaa ja samalla jotenkin niin raakaa touhua.

Karoliina

Voi apua..
    Meniköhän tämä kierto nyt hukkaan tämän PAS suunnitelman osalta.. Aamulla ei ollut hymynaamaa mutta töistä tullessa oli ja klinikka oli jo kiinni. Eli ehtiikö tässä nyt perjantaihin mennessä sulattaa ja viljellä tarpeeksi pitkään..? Aikeissa tosiaan tuo pitkä viljely mutta ehtiikö jos huomenna soitan aamulla? Vai onko liian myöhäistä jo? Onko kellään kokemuksia pakastealkion siirrosta ja pitkästä viljelystä?
    Anteeksi nyt omanapaisuus mutta iski paniikki että menikö tämä meidän yritys reisille ennen kuin pääs edes kunnolla yrittään

Sunflower

Moi Karoliina! Minulle siirrettiin viime pe PAS blastokysti. Sain ohjeeksi varata ajan 6.päivä hymynaaman jälkeen. Eli tapauksessani hymynaaman sain testiin edellisenä la. Riippuu nyt varmastikin siitä, että monennen päivän alkio sinulle on suunnitelmissa siirtää 😊. Toivottavasti tämä auttoi tekemään laskelmia.

Mila

Liitympä minäkin tähän ryhmään vaikka en ole paljon kirjoitellut. Ikä on jo 35 huonommalla puolella ja yritystä takana 3 vuotta ja varsinaisissa hoidoissa olemme olleet vuoden verran. Lapsettomuuden syy on miehessä ja pitkään luulimme, että omilla soluilla ei voida ikinä lasta saada. Monen mutkan kautta nyt kuitenkin jo toinen ICSI hoitokierros menossa. Ensimmäisesta saatiin kaksi alkiota jotka molemmat siirrettin 2 päivän ikäisinä. Sekä tuoresiirrosta, että PAS:sta negatiivinen tulos. Toisella hoitokierroksella saimme 7 alkiota joista kaikia viljetiin pidempään ja 5 selvisi blasto vaiheeseen. Sekä tuoresiirrosta ja kahdesta PAS:sta nega ja yksi alkio kuoli sulatuksessa. Nyt viimeinen alkio siirreettiin viime perjantaina. Odotukset eivät ole kuitenkaan kovin korkealla, sillä viisi siirtoa jo takana, enkä edes haamua ole saanut tikkuun. Minulla kaikki pitäisi olla kunnossa. Kilpirauhas lääkitys aloitettiin alkuvuodesta, vaikka arvot ovatkin vielä viitearvojen sisällä. Sunflowerin kanssa taidetaan mennä siis samoilla *piinapäivillä*. Milloin sinulle annettiin lupa testata? Itse olen julkisella puoella ja tällä kertaa ohje oli se perinteinen kaksi viikkoa. Mutta edellisessä blasto siirrossa lääkäri sanoi että plussa näkysi jo 10 päivän kohdalla kun kyseessä on blasto ja sen pitäisi kiinnittyä heti siirron jälkeen. Mieli on tällä hetkellä melko matalalla, tuntuu jotenkin niin surulliselta että kun kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti saimme kun saimmekin alkioita omilla soluilla ja pitkä viljely onnistui hienosti, niin sen jälkeen suurin ongelma onkin kiinnittyminen. Tokihan ymmärrän että alkioissakin voi olla jotain vikaa, mutta itse mietin että mistä johtuu että kiinnyttymistä ei tapahdu. PAS siirtoja on tehty sekä luonnolliseen että lääkkeelliseen kiertoon. No, eipä tässä oikein auta muuta kuin toivoa parasta ja lisäksi toivon teille jokaiselle sydämmeni pohjasta niitä hyviä uutisia. Toivosiin niin että jokainen tämän tien läpikäynyt, saisi jossain vaiheessa sen onnellisen lopun.
    Karoliina: Kannattaa soittaa klinikalle huomenna. Plasto vaiheessa tosiaa siirto oli minullakin 6 päivänä ovulaatio plussasta, joten voi hyvin olla mahdollista, että siirtoon vielä päästään.

Sunflower

Hei, minulla testipäivä on ensi ti eli 11. päivä siirrosta. Kiertoni on ollut sen verran lyhyt, että eiköhän vuoto ala viikonlopun aikana, jos ei ole tärpännyt. Olen myös pohdiskellut tuota kiinnittymisasiaa eikä siihen kai itse voi mitenkään vaikuttaa. Useammalta lääkäriltä olen siitä kysynyt ja kaikilla on ollut aika lailla sama vastaus, että sitten alkiossa on ollut jotain vikaa. He pystyvät silmämääräisesti katsomaan, että se näyttää hyvältä, mutta kromosomitasolle eivät pääse. Alan kirjallisuus kertoo myös, että kohdussa on oltava olosuhteet just eikä melkein, jotta kiinnittyminen on mahdollista. Lääkityksellä saadaan muokattua mahdollisimman optimitilanne, mutta kun ei niin ei :(. Voimia ja tsempit Mila!

Mila

Kiitos Sunflower vastauksesta. Minullakin kierto on suhteellisen lyhyt. 26-28 päivää. Luget ovat kuitenkin siirtäneet vuodon alkamista hoitokuukausina yleensä muutamalla päivällä. Näinhän se taitaa olla, ettei tuohon kiinnittymisen voi itse paljon vaikuttaa. Taas siirron yhteydessä kyselin lääkäriltä, että onko kaikki liikunta sallittua. Liikunta on minulle henkireikä, ja vaikka tiedän että siirron jälkeen voi elää ihan normaalisti, niin jotenkin mietin kuitenkin, että voisiko se treenaaminen sittenkin haitata sitä kiinnittymistä. Hölmöä.
    Oliko sinulla kiinnittymisen avuksi kirjoitettu gonapeptyl pistos. Minulla se oli ja pistin sen viime lauantaina. Se kai käsittääkseni voi vaikuttaa testituloksen 10 päivän ajan, joten ehkä sen vuoksi minulla tuo testipäivä on myöhemmin. Noh, vuoto alkaa joka tapauksessa minullakin viimeistään alkuviikosta jos onnistumista ei tapahdu, joten ei tässä enää kovin monta päivää tarvitse odotella. Tsemppiä myös sinulle. 😊

Harmailija

Kiitos kaikille tsempeistä! ❤️ Ollaan parhaillaan lomalla ulkomailla, joka hieman helpottaa pohdintaa, joka päivä tulevat hoidot ovat kuitenkin mielessä. Rannalla on ollut aikaa myös lukea teidän ja muiden tarinoita täältä foorumeilta. Paljon on kyllä erilaisia kokemuksia, mutta silti samanlaisia tunteita.. 🙂 Kaipa me osallistutaan sitten lokakuussa hoitoon, kuten suosittelitte. 🙂 Meillä on käsitykseni mukaan tulossa tuo pitkä kaava, kun tarkemmin asiaan perehdyin. Lääkäri määräsi lääkkeet jo viime käynnillä ja ovat vaan reseptillä odottelemassa hakua. Voidaan toki kysyä, josko määräisivät lääkkeet seuraavaan mahdolliseen hoitokertaan.. kerron sitten kuinka kävi! 🙂 Kaiketi tuo munasolujen keräys ja siihen liittyvät lääkkeet ja käynnit ovat se kallein osuus ja sitten taas jos niistä saadaan alkuja pakasteeseen, ei sieltä siirtäminen ole enää niin hintavaa vai..?

Täällä lähdetään nyt auringon pariin! Voimia ja tsemppihaleja teille kaikille! ❤️

@kaksin

Heips! Taustalta seurannut kirjoittelua ja rohkenen nyt itsekkin kirjoittelemaan…
    Selittämätön lapsettomuus, minä 38v ja mies 40v. Yritystä 4vuotta takana. Nyt edessä ensimäinen IVF pitkällä kaavalla kunnallisessa…
    Synarela sumutteita takana ja tänään alkaa Puregonin pistäminen, “hieman” jännittää miten pistäminen sujuu…ja miten Puregon toimii minulla..
    Punktio suunniteltu viikolle 35. Punktio jännittää jo nyt, mulla vasen munasarja kuulemma jossain hankalassa paikassa ja tietenkin olen googlettanut ja mennyt lukemaan kuinka kivuliasta ja hankalaa punktio on ollut 😂
    Tsemppiä kaikille ❤

Karoliina

Kiitoksia kaikille vastauksista. Soitin aamulla ja Passiin olisi maanantaina iltapäivällä aika. Aikoivat soittaa maanantaina aamulla jos ei ole vielä blastovaiheessa. Silloin olisi siis 5.päivä ovulaatioplussasta, toivottavasti sen pystyy maanantaina tekemään kun sain haettua sen vapaaksi töistä niin ei mene hukkaan.
    Harmailija: Oikeassa olet että pakkasesta siirtäminen on paljon halvempaa. Ja jos lääkekatto on täynnä niin samaan katastrofiinhan ne menee.. Ainakin näin miehelle olen perustellut tätä järjetöntä rahanmenoa..

Sunflower

Mila, jep minulla ollut gonapeptyl sekä tuoresiirrossa että nyt passissa. Ei ollut puhetta, että näkyisi ns.vääränä plussana testissä. Hyvä tietää tämä mahdollisuus, jos uskaltaudun testailemaan jo nyt viikonloppuna kotona :D.

Kaksin, tsemppiä ekaan hoitoon! Kokemuksia on varmaan niin monta kuin meitä hoidettaviakin :). Mutta itselläni kaikki meni kuin oppikirjasta paitsi lopputulos.. Ihmettelin oikein, kun mitään kipuja ei ollut missään vaiheessa. Munikset kasvoi hyvin ja munasarjat toipui hyvin + itse punktio ei tuntunut yhtään miltään eikä tarvinnut pitää yhtään saikkupäivääkään keräyspäivää lukuunottamatta. Eli sikäli lähden levollisin mielin seuraavaan yritykseen, jos nyt tämä pas ei tärppää.

Mila

Sunflover: OK, samantyylisellä hoitokaavalla mennään ja toivotaan parasta molemmille. 🙂
    Kaksin: Minullakin on toinen munasarja hankalassa paikassa. Kaksi punktiota on tehty ja kyllähän se varsin epämiellyttvää kohdallani oli, mutta onneksi ei kestä kovinkaan kauan. Ensimmäisellä kerralla en ottanut rauhoittavia, toisella kaikki mömmöt mitä tarjottiin. 😀 Itse olin myös melko kipeä ja sain viikon sairaslomaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jokaisella punktio on erilainen. Kuten Sunflower sanoi, hän voi oikein hyvin punktion jälkeen. Muuten hoidot sujuivat piikitysten ym. osalta ilman ihmeempiä oireita.

Ämmä

Minullakin toinen munasarja hankalassa paikassa.
    Punktiokokemukset vaihtelevia, pari ihan helppoa, pari ärsyttävämpää toisella puolella, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä kuitenkaan, aika lyhyt aikahan se on. 3 kertaa toipunut ihan hyvin, viimeksi olin erittäin kipeä ja tuli vähän hyperstimulaatiota. Nytkin kuulemma, mutta ei silti ole sillä lailla paha, kuin viimeksi.

Mikähän se testipäivä oikeastaan blaston siirron jälkeen olikaan? Sellainen olo, että ei tästä mitään lähtenyt.

yöutu

Tullu sen verran paljon tekstiä etten oikein muista erikseen kelle mitäkin piti kommentoida…

Mun tietääkseni gonapeptyl ei kyllä näy mitenkään r-testeissä (itellä ainakaan), mutta ovistestissä näkyy pari päivää. Toki jos pregnyliä käytetään kiinnittymisen tukena niin näkyy kun on hcg:tä.
    Sunflower, täällä kans vähän vanhempi, täytän 40 nyt syksyn aikana.
    7 solusta 2 blastoo on todella hyvä tulos tällä ikää, saati vielä vanhemmalla! Mulla jo nuorempanakin keskimäärin 10 alkiosta on tullu 1-3 blastoo ja niissäkin vaan ehkä 1 parempi.. ja loput rupuja.
    Mulla kaikki (5 ja 6pv) blastot on siirretty 6pv o-plussasta ja testi ollu molemmilla 10pv siirrosta.
    Pas:eissa julkisella puolen on varmaan lääkkeet se suurin kuluerä, kun ainakaan lugeistä ja gonapeptylistä ei saa kelakorvauksia eli ei mee kattoonkaan. Yksityisellä pas:ikin maksaa helposti yli 1000e.

).( Tänään 2. uä eikä tilanne oo juurikaan parantunu viime kerrasta, että määrällä ei pääse ainakaan hurraan, eikä dhea, lisäravinteet ym. näytä ainakaan siihen auttaneen mitenkään. Tiistaina sitten 6. punktio ja blaston siirto mahdollisesti maanantaina jos on enää mitään siirrettävää.

@kaksin

Puregonin piikitys on lähtenyt hyvin käyntiin, turhaan tuskailin 😊
    Synarela suihke vähennettiin 1suihke aamulla ja illalla, vois myös nää hikoilut loppua!
    Puregonia pistän 250IU (hirvee määrä) ja tiistaina ensimäinen kontrolli ultra.
    Mietityttää vaan, että pientä vuotoa on edelleen (pyyhkiessä tulee vähän)…lääkäri kyllä tokas että joillain vuoto pitenee..
    Lääkekattokin tuli täyteen, eilen kahmisin apteekista perusvoiteita hyvin edullisesti, mieskin totesi että tälläisestä shoppailusta hänkin tykkää 😂

• tätä vastausta muokkasi 4 päivää, 12 tuntia sitten  @kaksin.

Mila

Täällä on ollut tänään huono päivä.😢 Yöllä oli alkanut tuhruvuoto, joten tämä kierros oli tässä. Kuudes siirto ilman mitään tulosta. Tuntuuhan tämä aika epätoivoiselta. Yksi kierros julkisella jäljellä. Sen jäljeen pitää miettiä jatketaanko. Nyt yritän keskittyä erääseen toiseen projektiin jota olen siirtänyt nyt pari vuotta vauvahaaveiden takia. Jos meille suotaisiin se, että seuraavassa kierrossa tulisi onnistuminen, menisi tuo toinen projekti uusiin puihin mutta sehän olisi todella pieni hinta. Mutta ehkä nyt on aika ottaa se pause nappula pois päältä elämässä ja yrittää elää tässä hetkessä ja nauttia niistä asioista mistä voi. 😞

Aniara

Tosi ikävä juttu, Mila 🙁 Olen todella pahoillani puolestasi.

Kuulostaa hyvältä, että toteutat nyt sen toisen jutun jos siitä saisi iloa. Olen itsekin ottanut enemmän sen linjan, että suunnittelen elämääni sillä mentaliteetilla, ettei lasta ole tulossa. Ehtii ne asiat sitten sumplia jos ihme tapahtuu. Mielestäni kaikkein rankinta hoidoissa on juuri tuo “elämä pausella” -eläminen.

Aniara

Sunflower

Mila, olipa kurjia uutisia 😢. Täällä edelleen täysin normaali olo ilman mitään turvotuksia tai tuntemuksia paitsi tuttu alavatsan juilinta. Testipäivä on ti (Ämmä, 11.päivä blaston siirron jälkeen!), mutta ajattelin tänään tai hu jo tikkutestin tehdä. Se on se rankin vaihe kyllä. Järki sanoo, ettei ole onnistunut, mutta viimeiseen asti toivo elää 😞.

Tuo pausella eläminen on niin tuttu tunne. Kavereiden kanssa justiinsa juttelin, että vuoden loppuun mennessä nämä hoidot on meidän kohdalla ohi ja jos lopputulos on huono, niin pitää alkaa toteuttaa asioita mitä on ollut suunnitelmissa. Olen mm. opiskelua miettinyt. Elämän on jatkuttava.

Kaksin, kiinnostuin nyt tuosta apteekissa shoppailusta 😄. Tyhmä kysymys, mutta tarviiko noihin perusvoiteisiin siis olla resepti, että saa sillä 2,50€ kpl?

Hyviä vointeja kaikille!

Karoliina

Olen pahoillani puolestasi Mila
    Tuntuu,että se pettymys on aina niin suuri ettei siihen löydy lohduttavia sanoja.Itse olen jo kahdesti päättänyt etten enää lähde hoitoihin kun pettymys
    on aina niin musertava. Mutta jotenkin sitä itsensä on kasannut.
    Miten Sunflower oletko jo tehnyt testiä??

Kovasti nyt pohdin huomisaamua.. Onko se kuitenkin liian pian jos muilla on ollu blaston siirto 6. päivä plussasta..
    Mulla siis ovis ke ja siirto suunniteilla huomenna iltapäivästä.. Sulamaan otettu perjantaina, voiko siellä edes olla valmista??

• tätä vastausta muokkasi 3 päivää, 12 tuntia sitten  Karoliina.
    • tätä vastausta muokkasi 3 päivää, 12 tuntia sitten  Karoliina.

Binkku

Täällä on keskustelu vilkastunut. Tervetuloa uusille! 🙂

Itse en taas ole päässyt kirjautumaan muutamaan päivään. Tai kirjaudun, mutta kun yritän kirjoittaa tänne, heittää minut ulos. Onko kellään muulla samaa ongelmaa?

Olen pahoillani, Mila. Voimia<3

Täällä myös aika kurja olo. Minulla nyt pp10 ja menin testaamaan aamulla (tiedän, liian aikaisin, mutta en malttanut odottaa) negan. Eilen alkoi menkkakivut, niin halusin varmuuden asiaan. No, voisihan tuo hyvällä tuurilla vielä tuosta muuttua, sillä oikea testipäivä vasta keskiviikkona (pp14). Mutta en oikein usko. Välillä olen löytänyt itsestäni suurta toiveikkuutta, mutta juuri nyt se on tipotiessään. Ollaan kuitenkin nähty nämä hoidot jo niin monta kertaa. Alkuun ajattelin, että ongelma kiinnittymisessä, mutta nykyään tiedän, että kyllä se vika on niissä alkioissa.

Meille siis siirrettiin to 10.8 kolmipäiväinen alkio. (Meidän seitsemäs siirretty alkiomme.) Nyt olen lukenut kaikki mahdolliset keskustelut netistä niistä tarinoista, joissa pp10 ollut nega ja muuttunut sitten parin päivän päästä plussaksi. En muista, että olisin vuoteen sortunut lukemaan kaiken maailman tarinoita. Olin itseasiassa viime talvena lähes sinut asian kanssa, että adoptoisimme. No, sitten tuli raskaus ja varhainen keskenmeno ja nyt… Olen aivan hermorauniona tämän asian kanssa. No, onhan meillä pakkasessa kolme alkiota, joten toivoa vielä pitäisi olla. Ja minun pitäisi nyt oikeasti olla pakkaamassa muuttoa varten.

Minä olen myös ollut “pausella” monta vuotta. Jättänyt opiskeluhaaveet ja elänyt tälle asialle. On aika karua, kun tajuaa, että lähes viiden vuoden aikana olisin jo ehtinyt valmistua, jos kouluun olisin ylipäätään päässyt. Alkuun en myöskään halunnut ostaa asuntoa, kun en halunnut lapsettomana muuttaa asumaan mihinkään lapsiperhealueelle saati kestää niitä vihjailuja isompaan asuntoon muuttamisesta. Vuosi sitten kuitenkin päätimme, että pakko tehdä päätös sen asian kanssa. Nyt muutamme kerrostalokolmioon. Pari vihjailua on tullut ylimääräisestä huoneesta. Emme siis ole kovinkaan monelle kertoneet tilanteestamme. Minun perheeni ja pari ystävää tietävät. Mies ei ole halunnut puhua kenellekään. Se on myös asia, joka häiritsee minua. Minusta meidän pitäisi ehkä alkaa pikku hiljaa tulla kaapista tämän asian kanssa. Tuntuu hullulta elää tällaista kulissielämää vuodesta toiseen. Olen oppinut valehtelemaan jo liiankin hyvin. On tämä rankkaa niin monella tasolla, että ihme, kun pysymme järjissämme!

Voimia meille kaikille. <3 Toivotaan, että syksy tuo mukanaan plussatuulet.

@kaksin

Kylläpäs nyt sivusto temppuilee…
    Joo sunflower kaikki jotka on peruskorvauksen piirissä ja reseptillä tietty, niin lääkekaton ylityttyä lääke/rasva on se 2,50€. Mä pyysin työterveyslääkärin kirjoittamaan “kaikkea mahdollista” reseptille niin saa sit tämän vuoden haeskella rasvoja yms. tarpeellista edullisesti.

Dina

Hei Sunflower, Ämmä, yöutu ja tietysti kaikki muutkin

Oon teitä jo jonkun aikaa seuraillut ja päätin tulla mukaan kun Sunflower kyseli iäkkäämpien perään 😉
    Mulla kanssa 40 tulee täyteen vielä tänä vuonna ja sekin tuntuu osaltaan vaikuttavan siihen, että kyseenalaistaa aika ajoin lähes kaiken 🙂 Eli aikamoista vuoristorataa myös täällä ollut näiden fiilisten suhteen.
    Takana on kolme inseminaatiota ja yksi ivf. Toisen ivf-kierroksen pistokset aloitin juuri. Olen yksin liikenteessä, joten aika paljon oman pään sisällä tätä on tullut pyöritettyä. Sen takia on helpottavaa nähdä, että samanlaisten ajatusten parissa itse kukin meistä liikkuu. Vaikka tietysti olisi parempi, ettei kenenkään näitä tarvisi miettiä.
    Mutta voimia syksyyn siskot! Kyllä me tästä jotenkin selvitään..

Ämmä

Dina, kiva, kun tulit.

Pakko sanoa, että ihan sellainen olo, että ei varmasti tärpännyt. Monesko päivä siirrosta teillä testipäivä?

Sunflower

Huomenta kaikille, täällä testasin niin tyylipuhtaan negan kuin olla ja voi. Jomottelu alavatsassa lisääntyi koko ajan viikonlopun aikana, niin empä muuta odottanutkaan. Hu pitäisi mennä vielä verikokeeseen. Sitä täällä mietin, että miksi pitäisi laittaa siihenkin rahaa ja vääntää veistä haavassa.. Mutta kai ne arvot on tärkeitä kuitenkin. Näin olen ymmärtänyt.

Karoliina, onnea siirtoon! Varmasti lääkärisi ovat laskeneet oikein siirtopäiväsi. Hoitopaikassasi vaan taitaa olla vähän erilainen käytäntö kuin esim. meillä. Minun blastoni otettiin sulamaan siirtopäivän aamuna.

Binkku, minäkin sorruin tällä kertaa lukemaan nettikeskusteluja aheesta kuinka porukka onkin plussannut, vaikka ei ole ollut muita oireita kuin menkkakivut.. Sitä jotenkin haluaa itselleen edes hetkellisesti toiveikkaan olon. Toit esiin tuon kulissin ja valehtelun. Me olemme päässeet sikäli helpommalla, kun on jo tässä iässä, niin suurin osa vain olettaa, ettemme halua lapsia. Muutama työkaveri on kyllä kysynyt asiasta suoraan, ja olen kuitannut asian heittämällä kepeästi, ettei lapset ole oikein meidän juttu. Ja sisimmässäni olen meinannut hajota siihen paikkaan :(. Kyllä se niin on, että jos tästä järjissään selviää, niin on aika lailla taas vahvempi ihminen. Ja jos parisuhde tästä selviää, niin haluan ainakin uskoa, että se entisestään vain vahvistuu.

Kiva Dina, kun tulit mukaan! Kerrompa vielä teille, että yksi tuttuni 42v. juuri synnytti hoitojen tuloksena terveen pojan. Eli kyllä se kuulkaa on mahdollista, vaikka kuinka epätoivoiselta välillä tuntuu.

Karoliina

Kiitoksia onnentoivotuksista mutta ei tullutkaan siirtoa. Kaikki kuukahtaneet viikonlopun aikana niin ei ole mitään siirrettävää.. Pakkanen tyhjä. Minun takki on tyhjä ja mieli turta. Taas kaikki aivan turhaa. Ei tähän koskaan totu. Positiivisesta asenteesta ei ole ollut hyötyä, ei vitamiineista, ei luontaistuotteista, ei pitkästä viljelystä, ei lääkkeiden vaihdoista.

Rahaa palanut liikaa tähän siirtoon jota ei edes tullut. Lääkkeet, ultra yksityisellä lääkärillä, palkaton päivä töistä, turhan viljelyn maksaminen jne. Ja ei taaskaan pääse edes yrittään. Kuinkahan mones kerta jo. Yksityisellä puolella ollaan ja ei ole halpaa lystiä. Vaikka ei tämä lystiä ole muutenkaan. Ja mies lupasi että katotaan vielä kerta.Sitten käy näin. En jaksais ajatella aina positiivisesti ja en tästä mitää positiivista löydä.

Pahoittelut negasta Sunflower Feel you

Tiuhti

Voi kun täällä on nyt monella ollut kurjia päiviä, olen niin pahoillani! Helpointa olisi, kun joku kertoisi miten käy mutta jatkuva epävarmuudessa eläminen on niin raastavaa. Ja se pieni toivonkipinä joka aina nostaa päätään ja sitten liian usein se tukahdutetaan, kun asiat ei mene niinkuin pitäisi. Yhtä tunteiden vuoristorataa!

Minulla oli tänään se ensimmäisen IVF hoidon ensimmäinen ultra. Molemmin puolin 7 follikkelia kasvanut eli yhteensä 14. Olin niin huojentunut tästä tiedosta, pelkäsin hyperstimulaatiota. Perjantaina punktio ja maanantaina siirto. Eli toistaiseksi edetään suunnitelmien mukaan. Samalla Lääkäri kiinnitti huomiota kaulallani olevaan turvotukseen, jota itse en ole huomannut. Ja niinhän siinä kävi, että kilpirauhasessa on melko kookas patti, jota nyt sitten lähdetään tutkimaan. Kyllä tämä hieman himmensi tuon ultran hyvien tulosten uutisia!
    Mutta elämä antaa ja elämä ottaa. Kirjaimellisesti.
    Tsemppiä kaikille!

Sunflower

Voi, kuinka ikävä uutinen Karoliina . Kun sanotaan, että kaikella on tarkoituksensa, niin tähän touhuun en kyllä sitä keksi. Tämä on kuin suurimman luokan ihmiskoe. Kuinka paljon sitä kestää :(. Ja Tiuhti , toivotaan parasta patin suhteen ja onnea tulevaan hoitoon! Itse taidan varailla ajan lääkäriltäni ja aloitetaan näillä näkymin uusi yritys heti tähän seuraavaan kiertoon. Kun ei muukaan auta.

Kuukuu

Täällä myös yksi ensimmäistä kertaa palstalle kirjoittava.Kiitos rohkeista kertomuksista ja toivottavasti syksy tuo tullessaan paljon positiivisia tuloksia.

Itse tässä mietin, että onko kokemusta orgalutrin käytöstä? Menossa lyhyt kaava (takana monta ivf hoitoa ja yksi km 2016), nyt yksityisellä ensimmäistä kertaa ja menopurin kanssa menossa tuo orgalutrin. En tiedä mistä tämä epäilevä mieli nosti nyt päätään, mutta ohjeessa luki, että pistos reiteen. Toimin näin ja soitan huomenna vielä lääkärille, että saan rauhan, koska miksi sitä ei pistetä mahaan…?

Tässä koko touhussa menee puurot ja vellit niin helposti sekaisin.

Kiitos jo etukäteen!

Kuukuu

Niin ja oli tässä mielen päällä muutakin.Ehkä sitä kaipaa niitä onnistumistarinoita, että jaksaa itse uskoa ja toivoa, että tässä näihin hoitoihin ryhtymisessä on mitään järkeä. Itselläni ikää pian 38- vuotta ja AMH melko alhainen ( 1,10) ja tänään toisessa ultrassa näkyvillä oikealla 3 vasen 1 solua, joten lääkäri sanoi, että maksimissaan viisi solua saadaan kerättyä. Taustalla kilpirauhasen vaajatoiminta, mutta arvot viitteiden sisällä. Käynyt mielessä myös lahjamunasoluhoidot, mutta korkea hinta ainakin tässä vaiheessa esteenä.
    Niin eikai tässä auta kun hoito kerrallaan ja pitää toivoa parasta, myös teille muille!

yöutu

Kuukuu, mulla tässä (6.) hoidossa sama kaava ja lääkkeet. Oon pistäny ihan tavallisesti mahaan ja näin myös klinikalla ohjeistettiin.. empä huomannu edes lukiko ohjeessa jotain muuta 😮 en myöskään oo vetäny mäntää takaspäin koska jos sinne menis verta niin koko piikki menis haaskuun kun ei sais enää käyttää!
    Huomenna punktio ja vaikka amh on vielä suht hyvä 2.11 niin soluja ei tässä hoidossa enää oo näkyny kun oikeella 3-5 ja vasemmalla vain 1, tai ehkä 2 🙁 että hyvin samanlainen tilanne täälläkin. Keväällä vielä tuli bemfolalla ja pienemmällä annoksella 8 solua! Olikohan toi lääkevalinta sitten väärä vai mikä on.. otin sen kun lääkärin mukaan etenkin iäkkäämmillä ois menopurilla tullu parempaa laatua. No jää nähtäväks…

Kuukuu

Yöutu. No onpa meillä samanlainen tarina:-) Mulla (7) hoito nyt menossa ja kuten yllä kirjoitin ..näillä mennään.

Tsemppiä punktioon ja muutenkin voikun sitä sanoilla osaisi välittää sen kaiken mitä sisällään tuntee.Eli onnea matkaan, kaikille!

Niin ja jos ei sanoilla niin kuvilla on osattu kuvata aika upeasti lapsettomuuden tematiikkaa. Raisa Kyllikki Rannan ja toimittajan, jonka nimeä en nyt muista teos ” ODOTUS”. Se on aika koskettava.

Kuukuu

Joo mahaan nuo pistokset.

Kuukuu

Niin ja tajusin myös ensimmäistä kertaa näitten palstojen voiman. Aikaisemmin olen vähän naureskellut Vauva.fi sivuja yms, mutta nyt kun itse jakaa yhden tosi ison osaa elämästään niin onhan se aika tärkeä juttu, että muut saman kokeneet pystyy auttamaan.

Sitä kun puhuu ystäville ja perheenjäsenille niin ei ne voi tietenkään ymmärtää mitä tässä joutuu henkisesti käymään läpi. Mulla aikaisemmissa hoidoissa mieli mennyt niin mustiin,niin mustiin. Siksi nyt julkinen taho suositteli meidän siirryttyä yksityiselle puolelle lyhyttä hoitoa ettei tulisi niin paljon ei toivottuja sivuvaikutuksia. Ja ei ole kyllä tullutkaan.

Itse kuulun siihen ihmisryhmään, joka uskoo vaihtoehtohoitoihin ja luontaistuotteisiin. Akupunktiot, vyöhyketerapiat, gelee royalit, kokeiltu. Toki myös kesäloma takana ja mieli ja keho on saanut levätä ja kerätä uusia voimia tulevaan. En halua, että tästä asiasta tulee minulle vihollinen tai että alan taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Kai ne lääkärit etiikkansakin puolesta sanovat jossakin vaiheessa, että nyt on turha enää jatkaa. Nyt ei olla vielä siinä pisteessä.

Edelleen kaikille myötätuntoa ja voimia raskaisiin hoitoihin!

Mila

Karoliina: toivottavasti patti ei ole mitään vakavaa. Joka tapauksessa hieno määrä soluja kasvamassa.

Sunflower: pahoittelut jos nega on vielä pysynyt. Oletko testannut jo uudestaan. Itse soitin tänään klinikalle ja nyt odottelen lääkärin soittoa. Virallinen testi pitäisi vielä tehdä, mutta nyt päällä sellaiset mega kuukautiset että se on pelkkä muodollisuus.

Tiuhti: olen niin pahoillani. Tiedän tuon epätoivon ja harmauden. Itsellä olo hieman helpottanut. Katson nyt tuon kolmannen kierroksen julkisella ja sen jälkeen mietitään mitä tehdään.kokeillaanko lahja siittiöitä vai olisiko jotain muita vaihtoehtoja meille.
    Kuukuu: voi olka että olet jo aikaisemmin kertonut, mutta olisin kysynyt kuinka monta siirtoa teille on tehty? Toivotaan että tällä kierroksella laatu korvaa määrän.

Tsemppiä kaikille ja toivotaan että saataisiin pian tähän syksyn ketjuun plussa uutisia.

Itse kävin myös omatoimisesti ottamassa ferritiini arvot kun kuulin että joillakin klinikoilla on annettu IV rautaa jos rautavarastot ovat alhaalla ja siitä on joissakin tapauksissa ollut apua. Julkisella tästä ei ole ollut mitään puhetta. Noh. Arvot olivat hyvät joten se ei pitäisi olla ongelma. Onko teillä muilla puhuttu rautavarastojen vaikutuksesta hoidoissa?

maarilyn

Mä uskaltaudun kanssa tänne mukaan, kun moni muukin tuntuu olevan ensikertalaisena mukana tässä ketjussa. Olen jo aiemmin seuraillut ketjua taustalla, mutta en ole uskaltanut kirjoittaa mitään. Nyt olo on kuitenkin niin rikkinäinen, että ehkä se helpottaa, kun kirjoittaa ja toisaalta, kun huomaa miten mustaa muidenkin saman asian kanssa taistelevien arki on.

Mä tein tänä aamuna r-testin ja tuloksena taas yksi viiva. Päivä meni töissä sinnitellen, kun ei muutakaan voi. Onneksi minulla on ihania duunikavereita, joilla osalla on ollut samoja murheita ja yksi kollega ymmärsi lohduttaa, vaikken oikein osannut omaa paskaa oloa sanoittaakaan.

Olemme mieheni kanssa yrittäneet raskautta 7/2014–> ja viimeinen vuosi on rampattu julkisella ensin tutkimuksissa ja viime keväästä asti myös hoidoissa. Keväällä tehtiin ivf, jonka tuloksena pakkaseen meni neljä alkiota. Kesäkuussa yksi pas ja nyt toinen kaksi viikkoa sitten.

Huomenna pitäisi taas soittaa sairaalaan. Fiilikset on ihan pohjalla ja tuntuu, ettei tästä ihminen enää risaisemmaksi mene. Tunnistan sen tunteiden mustuuden, josta useampikin kirjoitti tässä ketjussa. Toiveikkuus ja pettyminen tekevät ihan hulluksi ja olen alkanut inhota some:n lapsi-päivityksiä, joita tuntuu pukkaavan. En ole aiemmin ollut näin allapäin. Olen käynyt muutaman kerran juttelemassa terveyskeskuksella mielenterveys-sh:n kanssa, mutta ne keskustelut eivät ole oikein minusta auttaneet. “Täti”, jolle lapsettomuushoidot tuntuvat olevan aivan vieraita ei ole osannut nähdä tätä synkkyyttä ja tuntuu, että hänen kysymyksensä vievät aivan eri asioihin, kuin niihin, jotka omaa mieltä ahdistavat.

Voimia kaikille <3

Kuukuu

Mila: tämä on nyt 7 kerta. IVF-ICSI hoidot.Pas yrityksiä muutama, mutta ei ne meidän tapauksessa ole koskaan kestänyt sulattamista. Tulin raskaaksi n.1,5- vuotta sitten, mutta sitten tuli keskenmeno viikolla 9. Onhan tää ollu aikamoista, mutta se raskaus kuitenkin alkoi ja siihen ne lääkäritkin nojautuivat kun mietimme onko tässä enään mitään järkeä.
    Alkujaan lapsettomuuden syy miehessä, mutta matkanvarrella huomattu, että eihän tää mun hedelmällisyys ole enään huipussa.
    Rauta asioista ei ole ollut puhetta, mutta eivät lääkärit kyllä ole koskaan kysyneet, että mitä syöt jne.Funktionaalisetlääkärithän sen tekisi.

Marilyn: kaikkea hyvää ja toivottavasti kirjoittaminen vähän auttoi.Simpukan sivuilla on terapeutteja, joilla asiantuntemusta meidän asioissa.

@kaksin

Olipa päivä… Puregonin pistämistä takana 5päivää annoksella 250IU ja tänään ultrassa VAIN yksi munarakkula molemmissa munasarjoissa 🤔 Masentavaa, todella masentavaa…
    Nyt vaihdettii lääke Menopur 300IU ja perjantaina ultraan katsomaan onko vastetta.. Kyllä vaan masensi..

Binkku

Oivoi, tuntuupa täällä olevan melko synkkä tunnelma.:( Pahoja paikkoja ja vaikeita koettelemuksia yhdellä jos toisellakin. Silti olen onnellinen, että olemme täällä tukemassa toisiamme ja ennen kaikkea jakamassa tämän kaiken. Tässä jutussa kun on loppujen lopuksi aika yksin. Tai ainakaan itsellä ei ole oikein ketään, kelle voisi puhua tai joka oikeasti ymmärtäisi. Miehelle nyt tietenkin tulee vuodatettua, mutta hän on välillä vähän liiankin positiivinen ja toiveikas minun makuuni. Minä “haluaisin” enemmän rypeä itsesäälissä ja vaipua synkkyyteen.

Tervetuloa uudet ihanat naiset!

Maarilyn, pahoittelut negasta. 🙁 Niin tuttu tunne tuo yhden viivan näkeminen. Minulle julkisella sanottiin, ettei heillä järjestetä keskusteluapua tähän. Se on kyllä aika surullista. Että jätetään yksin asian kanssa. No, tottahan simpukkaa suosittelivat, ja tänne onneksi päädyinkin. Yksityisellä on juurikin lapsettomuuteen erikoistuneita terapeutteja. Sellaisesta voisi varmastikin olla oikeasti hyötyä, mutta en edes uskalla ajatella mitä sekin maksaisi. Toisaalta ei kai mielenterveydelle voi asettaa hintaa. Mutta kun nämä hoidot jo itsessään maksavat liikaa, niin…

Karoliina, olen niin surullinen puolestasi. 🙁 Tuosta ei tarvitsekaan löytää mitään positiivista. Voimia.<3

Sunflower, pahoittelut negasta. 🙁 Mikä tilanne nyt? Minä en enää sen pp10:n jälkeen ole testannut. Huomenna virallinen testipäivä pp13, silloin kai pakko taas kohdata yksi viiva. Meidän klinikalla ei täydy mennä verikokeeseen. Tosin, jos ei olisi täysin “puhdas” nega, niin kyllä haluaisin käydä tarkistamassa onko ollut jotakin yritystä. Julkisella käytiin aina verikokeessa. Mutta julkisella oli testipäiväkin mielestäni myöhemmin, n. pp15. Pieni toive yhä sisälläni kuiskii, että entä, jos… Huoh.

Ämmä, joko sinä olet testannut? Tosiaan testipäivät vaihdelleet (pp10-16), mutta blastosta voi tehdä kai aiemmin.

Tsemppiä Kuukuu, Yöutu, @kaksin, Dina ja Tiuhti hoitoihin!

Binkku

No niin… Ei ilmestynyt viivalle paria, vaikka kuinka toivoi ja rukoili.

Tänään voisi jäädä vaan kotiin itkemään. Vaikka tuloksen “tiesi”, niin silti tosi surullinen olo. Nyt olisi vain oikeasti ollut oikeus ja kohtuus meidän onnistua. Mutta ehkä niin ei tosiaan ole tarkoitettu.

No, on meillä vielä kolme alkiota pakkasessa, niin ei voi heittää hanskoja tiskiin. Varmaan yksi välikierto pitää pitää?

Ämmä

Syvissä vesissä näköjään täällä muutkin. Minulla hirveä ahdistus ja pelko lopullisesta lapsettomuudesta.

Binkku tein testin liian aikaisin tuossa…. toissapäivänä, nega. Kysyin vielä milloin voi tehdä. Sanoivat, että herkällä voi näkyä perjantaina, mutta tiistai virallinen päivä. Eli yritän malttaa nyt pe asti, joka pp10. En usko tärppäämiseen. Ei tunnu miltään.

Voihan olla, että menkat alkaa ennen testiä, kuten tuoresiirroissa ollut.

Joka tapauksessa kova on ahdistus.

Kuukuu

Binkku: surullista, voi harmi.Voimia tähän hetkeen ja tulevaan!

Kuukuu

Ämmä: samoja toivotuksia sinne!

Mila

Sellainen kysymys tuli mieleen niille jotka ovat hoidoissa yksityisellä puolella. Mitä yksi hoitokierros tuoresiirron kanssa noin suurinpiirtein kustantaa? Tietysti mahdolliset PAS siirrot tulee päälle ja lahja siittiöt. Juttelin lääkärin kanssa eilen ja hän uskoo että ongelma on siittiöiden laadussa. 😢 Käydään nyt vielä tuo viimeinen kierros läpi ja sitten pitää harkita lahja siittiöitä yksityisellä puolella. Toki mies joutuu vielä asiaa käsittelemään. Alussa kun nämä ongelmat meille selvisi, niin hän oli hyvinkin avoin asian suhteen. Tällä hetkellä tuntuu että asia alkaa kuitenkin vasta kunnolla realisoitumaan hänelle, siis että lahjasolut voi olla meille ainoa vaihtoehto. Ymmärrän että hänen pitää olla sinut asian kanssa jotta niihin voidaan lähteä. Silti minua ahdistaa suunnattomasti ajatus, että hän ei olisikaan siihen valmis. No ei kai tässä aita kun odottaa ja katsoa mihin hän päätyy. Tokihan tässä on vielä tuo yksi kierros. Jotenkin juuri nyt tuntuu että se in “välttämätön” asia, joka vain käytävä läpi jotta ei tarvitse myöhemmin jossitella.

Harmailija

Voi ei! Ompa kurjia uutisia nyt kaikilla! 😢 Kiva, että mukaan on liittynyt uusia ihania naisia! Tästä kirjoittelusta ja lukemisesta olen ainakin itse saanut voimaa ja elänyt mukana toisten tunteissa ja tapahtumissa. Samankaltaisia ajatuksia ja tunteita meillä kaikilla. Välillä aivan pohjalla ja sitten taas pieni toivon kipinä saa aikaan iloisempiakin tunteita. Pelko ja epätietoisuus tulevasta on silti mukana koko ajan. Itse myös elänyt tuossa “pause” elämässä. Olen kuitenkin päättänyt, että sitä en halua tehdä enää, kaikki on järjestely kysymyksiä ja kaikki varmasti järjestyy jos meille syntyisikin vauva. Jos tästä hoitoketjusta selviää, niin selviää mistä tahansa muustakin. Olen siitä lähes aivan sata varma! 🙂 Voimia ja toivon kipinöitä teille kaikille! Toivottavasti pian saataisiin kuulla jotain iloisempiakin uutisia tässä ketjussa! ❤️

yöutu

Hinnat varmaan vaihtelee eri klinikoilla jonkin verran mutta mulla maksoi viimeks keväällä perus ivf ja tuoresiirto lahjasiittiöineen lähes 4000e + lääkkeet. Korvauksia on huononnettu ja niitä tais tulla takasin jotain 350e. Ennen lahjasoluhoitoa pakollinen psykologikäynti + lausunto, tais olla 150e luokkaa.

).( Samaa rataa näkyy menevän kun ennenkin…kaikissa folleissa oli solu mutta silti niitä tuli vain 6. 1 raaka ja 1 ei hedelmöittyny. 4:ssä ei paljo karsintavaroja enää jää 🙁 lisäks oli muutamia liian pieniks <14mm jääneitä folleja, ja jos nekin ois saatu kasvuun mukaan, ois ehkä päästy lähemmäs aiempaa vakiomäärä 12:sta solua.. mutta kun ei niin ei.
    Siirtoo ei sitten todennäkösesti tuu kuitenkaan tähän kiertoon, vaikka jollain ihmeellä joku blastoks saakka jaksaiskin, koska 6 päivänen blastokin siirretään tuolla 5 pv ovulaatiosta (tai punktiosta) ja sillonhan on sitten sunnuntai eikä ketään siirtämässä. En halua mitään 3 päiväsen siirtoo perjantaina kun se on kuitenkin ihan turhaa.

Empä tiedä enää kauanko tällästäkään on enää järkee jatkaa jos tulokset alkaa olla aina tätä luokkaa..

SiniS

Minulle yhden IVF hoidon hinnaksi TYKSissä hoidonsuunnittelussa kerrottiin 800-900E.
    TYKSi suosii pitkää kaavaa.
    Itsellä ensimmäinen IVF/ICSI pitkällä kaavalla. Kysymyksiä kokeneille
    Miten hyvin teillä sumuttelu on toiminut? Onko ollut 1. hoitoultrassa toiminta nollilla? Miten loppu hoidossa voi olla raskaassa fyysisessä työssä kun munasarjat on suurina?

Harmailija

SiniS me myös tyksissä hoidossa. Ekaa ivf/icsi hoitoa odottaen. Me ollaan lokakuun jonossa, jolloin hoidon olisi tarkoitus alkaa, pitkällä kaavalla myös. Tätä ennen vielä yksi inseminaatio, lääkärin mukaan tässä odotellessa.. Aiemmat hoidot olleet täysin tuloksettomia. Ja sama käsitys mulla on hoidon hinnasta, kuin sulla. Lääkkeet sen 600€ + käyntimaksut tyksissä 200-400€. Näin sanoi lääkäri meille.

Milloin sulla alkaa tuo ivf/isci hoito? Olisin vielä kysynyt, että sanoiko lääkäri kumpaa hoitomuotoa toteuttavat? Tai onko tyksissä tässä jokin suositus? Tiedätkö? Jos itse ymmärsin oikein, niin meillä mennään kaiketi heti tuolla isci hoidolla, kun minkään näköistä tulosta ei tuo inseminaatio ole tuottanut..

Voimia ja tsemppiä alkavaan hoitoon! Toivottavasti kaikki menee parhaimmalla mahdollisella tavalla! ❤️

SiniS

Minä olin Elokuun jonossa eli elokuun vuodosta piti ilmoittaa TYKSiin ja sieltä antoivat ekan ultra ajan ja antoivat ohjeita. Jos sä olet lokakuun jonossa niin hoito menee joka tapauksessa jonkun verran marraskuun puolelle. Mulla syyskuussa näitä hoitoja. Hirveän tarkkan en halua kertoa päivistä.
    TYKSissä käyn myös lapsettomuuteen erikoistuneella psykologilla. Hän kertoi minulle etukäteen että TYKSissä suositaan pitkää kaavaa ja lääkäri sanoi myös sen hoidon suunnittelussa. Sillä helpompi ajoittaa hoito se on syy siihen.

Sunflower

Voi että, tänne on tullutkin paljon päivityksiä sitten viime käynnin. Tervetuloa uusille!

Elikkäs tirautin itkut viikonloppuna negan takia ja kävin tänään ihanan lääkärini juttusilla. Jotenkin hän sai minut taas toivoa täyteen ja hain apteekista uudet synarelat ja menopurit. Samoilla lääkkeillä mennään kuin viimeksi, kun oli niin hyvä vaste. Kaksin, minulla myös menopur annoksena 300IU. Olipas mukavaa ostaa 5€ koko satsi 😄.

Pahoittelut myös Binkku sinne negasta. Ja muille myös kenellä ei nyt tulosta tullut! Tässä kun kännyllä yrittää tekstejä tihrustaa, niin ei oikein pääse ajantasalle missä kukin menee. Ja onnea hoitokierrokselle niille kenellä se nyt juuri on menossa. Minulla punktio 4.9 maissa, jos kaikki menee kuten suunniteltu.

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.