IVF / ICSI / PAS kevät 2018

Etusivu Foorumi HEDELMÖITYSHOIDOT IVF / ICSI / PAS kevät 2018

Tämä aihe sisältää 12 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hopea 20 tuntia, 26 minuuttia sitten.

• Julkaisija

Hopea
    Osallistuja (Participant)

Tervetuloa takaisin Felia! Itsekin jäin tytön syntymän jälkeen tänne muiden tarinoita lueskelemaan, kun foorumista oli tullut niin tärkeä tuki hoitojen ja raskaudenkin aikana.

Täällä olisi huomenna punktio, follikkeleita arviolta lähemmäs 40 hyvin vaihtelevan kokoisina, ja olo aika kehno.

Felia

Hei, paluumuuttaja täällä kirjoittelee pitkästä aikaa. Tausta meillä on sellainen, että lapsettomuutta oli takana viisi vuotta minusta johtuvista syistä (pco, endoa) kunnes lopulta 2016 tuli se ensimmäinen ja ainoa plussa ja poika syntyi. Nyt olemme palailemassa takaisin hoitoihin. Samaan aikaan on toiveikas mutta kovin pelokas olo. Parin viikon päästä menemme klinikalle miettimään jatkoja. Pari alkiota on pakkasessa, ne nyt ainakin siirretään ja mietitään sitten lisää.

Tämä foorumi on ollut minulle niin mahdottoman tärkeä, etten ole missään vaiheessa lakannut tätä lukemasta. Kovasti olen myötäelänyt teidän kaikkien vaiheissa. Sitkeitä ja rohkeita naisia täällä <3

Suru

Ikää 31. Takana viisi vuotta lapsettomuutta. Ekassa ivf:ssä todettiin hedelmöittymishäiriö. Tammikuussa alkaa viimeinen hoito. Huonosti ollaan saatu alkioita tähän mennessä. Kolme siirtoa takana.

Haluan saada alta pois nää julkiset hoidot. Niin hitaasti on hoidot edenny.

Hopea

Meillä ikää 32 & 34 vuotta, yritystä takana viitisen vuotta. Tutkimuksiin yritin päästä melkein heti kun ehkäisy oli lopetettu, kun kierto ei ollut kunnossa, mutta käskettiin vain “olla stressaamatta, niin kyllä se siitä”. Syksyllä 2013 lopulta yksityiselle tutkimuksiin, ja hoitojen aloitus aluksi kevyesti. 2014 alusta ovulaatioinduktioita useita, lopulta siirryttiin julkiselle ivf-jonoon ja eka ivf lokakuussa 2014. Siitä tuoresiirrosta syntyi tyttö, ja kolme alkiota jäi pakkaseen. Hoitoihin hakeuduttiin uudelleen viime kesänä, syksy yritettiin PAS:a omaan kiertoon mutta aikataulut ei ikinä sopineet, niin siirryttiin lääkkeelliseen kiertoon. Kaikki alkiot sulatettiin tarkoituksena viljellä 4-soluisista blastokysteiksi, mutta vain yksi jatkoi jakautumista, ja siihenkin tuli vain pari solua lisää, joten siirtoon ei päästy, vaan uudelleen ivf-jonoon. Nyt pistoksia takana vähän yli viikko ja huomenna kolmas UÄ, punktio ensi viikolla jos hyvin menee. Lapsettomuuden syynä siis (todennäköisesti) minun PCO-tyyppiset munasarjat, ainakaan mitään muuta vikaa ei ole löytynyt. IVF-hoidoissa ongelmana tuo oikean annoksen löytyminen, ja herkästi tulee hyperstimulaatio, jolloin solujen laatu ei tietenkään ole mitään priimaa…

Mathilda

Me: Yritystä keväästä 2012 asti. Kaksi keskenmenoa loppuvuonna 2013 ja yksi syksyllä 2014. Hoitoihin keväällä 2016 ja eka IVF ja tuoresiirto kesäkuussa 2017, siitä nega. Lääkkeellinen pas syyskuussa 2017, siitä plussa,mutta keskenmeno viikolla 6-7. Kaksi blastoa vielä pakkasessa ja niistä toivottavasti toinen siirretään ensi viikolla.

Mulla endometrioosi ja kaksiosainen kohtu,miehellä siittiöissä häikkää (taisi olla liikkuvia, mutta vähän)

Mandi

Tiivistettynä: meillä yritystä 2006-, tutkimuksiin ja hoitoihin 2008-, 3 kierrosta IVF:ää omilla muniksilla, ei yhtään alkanutta raskautta (n. 10 siirtoa muistaakseni). Lahjamunasolut 12/2013 alkaen, kolme negasiirtoa. Uusi donor 01/2015 eka raskaus kohdunulkoinen 3/2015, negasiirto, km 6/2015, negasiirto. Uusi donor 2/2016, tuoresiirrosta plussa ja tyttö 25.11.2016
    Pakkasessa 2 blastoa ja nyt maalis-huhtikuulle yritetään siirtoa.

Geisssha

Me: Ikä 34 & 35 vuotta. 5,5 v yritystä takana, josta pari vuotta luomuyritystä. Julkisella 3 kpl ivf tuoresiirtoa, ekasta raskaus ja kkm 1,5v sitten. Loput negoja, mukaanlukien 3 pas:a. Enää 2 alkiota pakkasessa, ja toiveissa seuraavaan kiertoon siirto. Mitään varsinaista vikaa ei oo kerrottu. Mies ok, itsellä jonkin näköistä endometrioosia/endometrioomia havaittu.

Binkku, tsemppiä tosi paljon, toivotaan että nyt onnistuu niin ei tarvis miettiä tuota jatkoa sen enempää 😉 Oliko teillä tuo yksi positiivinen testi juurikin se blasto?
    Paljon mullekin lääkärit aina höpöttää kuinka “kauniit paikat on, ja oikein superalkio siirretään” ja sitä sanoivat, “kun kerran kiinnittyi niin varmasti kiinnittyy uudestaan”. No, sitä odotellessa..

Binkku

Kiitos tsempeistä, kanssasisaret. <3

Ja kiitos uudesta keskustelusta myös, hopea!

Voisiko kaikki jälleen uuden keskustelun kunniaksi kertoa oman tarinansa pähkinänkuoressa? Minä olen jotenkin ihan pihalla kaikesta!

Meidän tarina:
    Viisi vuotta yritetty, vuosi/puolitoista luomusti ja sitten tutkimuksiin. Vika siittiöissä (tai ainakin niissä), niitä vähän, ja hitaita/fragmentoituneita. 4 ICSIÄ julkisella ja 1 yksityisellä. 10 alkiota siirretty, josta viimeisin siirrettiin siis eilen. Ensimmäinen ja viimeinen positiivinen raskaustesti vuosi sitten maaliskuussa, mutta ei ehditty nauttimaan tilanteesta kuin viikko, kun kaikki valui viemäriin. Muuten ainaista negaa. Alkaa olemaan takki tyhjänä.

Niin. Eli eilen huurunenun sain kyytiin. Ilta menikin sitten itkiessä. Vaikka olin jo niin hanskat lyönyt tiskiin, niin tuo siirto saa olon niin toiveikkaaksi. Epätoivoisen toiveikkaaksi. Kun lääkäri ja hoitaja tsemppaavat yhteen ääneen. Kaunis limakalvo, kaunis kohtu, kaunis alkio. Kaikki lähtökohdat onnistumiselle. Vaan näin on ollut joka helvetin kerta, eikä mitään ole auttanut. Ja kuinka paljon tätä vain voi ihminen toivoa. Pienen pientä ihmettä.

Minulla 22.1 r-testi verikokeena! Aiemmin yksityisellä olen tehnyt kotitestin. Ihmettelin tätä, niin lääkäri sanoi, että aina suositellaan verikoetta. Näkee pienetkin kiinnittymisyritykset. Tämä kyseinen lääkäri oli siis ensimmäistä kertaa minulla. Hieman harmittaa, että muissa ollut pelkkä kotitesti.

Täälläkin varmaan mainitsin asiasta, kun viime negan jälkeen keskustelimme mieheni kanssa tilanteestamme. Minä olisin ollut tämän viimeisen siirron jälkeen menossa jo lahjasiittiöihin ja mies epäröi. Haluaisi vielä yhden hoidon omilla. Tyrmäsin ehdotuksen aika lailla täysin rahan ja ajan hukkaamisena. No, nyt olen tietenkin alkanut ajatella… Että entä jos… Vielä yksi? Mitä olette mieltä? Tehdään äänestys! 😀 Eli, mitä tekisitte tilanteessani? Julkisen lääkäri viime vuoden kesäkuussa siis vannotti, että enää yksi hoito ja sitten meidän on luovutettava. Yksityisellä en ole oikein varma mitä ajattelevat, varmaan tämän tuloksen (olettaen, että se on nega) jälkeen meillä on jokin palaveri, jossa suunnitellaan jatkoa. Lääkärin mielipide painaa sitten eniten vaakakupissa.

Meillä siirretty vain yksi blasto, muut olleet 2-3-päiväisiä, joten jos teemme vielä yhden hoidon, haluan kyllä, että kokeilevat pitkää viljelyä. Ei sitten tule turhia siirtoja. Julkisella meille ei annettu edes mahdollisuutta siirtää kahta, mutta yksityisellä saimme itse päättää. Me kuitenkin halusimme tehdä mikä lääkärin mielestä järkevintä: jos saadaan hyviä alkioita, niin silloin yksi kerrallaan, jos huonoja, niin sitten kaksi. Yksi alkio ollaan siis siirretty kerrallaan, mikä on ollut mielestäni ihan järkevää. Tuskin kaksi kerrallakaan olisi mitään auttanut tässä konkurssissa.

Meillä ei ole mitkään hääppöiset kokemukset yksityiseltä, vaikka pitkään yksityiselle hätähousuna haikailin. On tietenkin nopeampaa, mutta lääkäri vaihtunut monta kertaa (noin 4-5 lääkäriä ollut yhteensä), joten tuntuu, ettei oikein kukaan tiedä, missä mennään milloinkin. Toivon, että tuossa palaverissa sitten joku on oikeasti perehtynyt asioihimme. Voi tosin olla, että sekavuus on johtunut siitä, kun kaksi klinikkaa on yhdistyi syksyn aikan. Ja viime kerralla puhelimessa hoitaja sanoi, että moni lääkäri lähtenyt. En sitten oikein tiedä, onko meillä enää omalääkäriä vai ei.

Tsemppiä kaikille! <3

Mandi

terve Virpi,
    Meillä on tulossa tänä kevään PAS pitkään viljellyillä non top -blastokysteillä. Pakastimessa kaksi, ja ikäni (44) vuoksi en saa enkä haluakaan kahden alkion siirtoa: meillä käytössä donor-munasolut ja tarttumisen mahdollisuus jopa 40%. Meillä siis tyttö saatiin alulle ekasta pitkästä viljelystä tuoresiirrolla. Aiemmat siirretyt alkiot 4 IVF:ssä olleet 3-päiväisiä, 2 kierrosta omilla ja 2 kierrosta luovutetuilla munasoluilla. Minulla ei raskaudet ala ollenkaan ilman kortisonia, ja kolmannesta alkaneesta raskaudesta saatiin tyttö.

Hopea, varmastikin siksi, että käytämme estrogeenilääkitystä eli lääkkeellisen kierron siirto tulossa. Ihan hyvillä mielin, koska enpä haluaisi odottaa vielä 6 vuotta kunnallisia seulontoja.

• tätä vastausta muokkasi 1 viikko sitten  Mandi.

Lilja

Hei,

Kiitos vastauksestasi Mandi. Ihanaa, että juuri pitkä viljely on onnistunut teillä.
      Minkä ikäisiä ovat olleet teillä pitkän viljelyn alkiot? Montako päivää niitä yleensä viljellään, että näkevät sälyvätkö hengissä. Meillä menetettiin vain yksi alkio ivf:än jälkeisessä 3 vrk viljelyssä, kuitenkin nyt epäillään, että pidemmällä viljelyllä voitaisi löytää ne jotka eivät ole elinkelpoisia. Ikäni vuoksi lääkäri pitää munasolujeni laatua haasteena, hedelmöittyvät, mutta eivät kiinnity tai elä kovin montaa päivää kohdussa.

Lääkäri ei ole puhunut meille mitään kortisonista. Miten se parantaa onnistumismahdollisuuksia ja millaisessa tilanteessa? Tiedän kyllä, että meille luvattu onnistumisprosentti on n. 10 %, mutta silti haluaa löytää näitä oljenkorsia.

Mandi

Meillä oli punktio torstaina ja tuotesiirto tehtiin tiistaina eli 5. päivänä punktiosta. Käsitin siinä yhteydessä, että ne kaksi, jotka pakastimeen meni olisi viljelty 6-päiväiseksi, mutta lääkäri kuitekin sanoi, että meillä on 2 5-päiväistä pakastimessa. Ehkä ne valmistuivat blastokystivaiheeseen sinä päivänä myös, kenties. Se on totta, että jatkoviljely karsii jyvät akanoista, eli raskauden alkamisen todennäköisyys on parempi pidempään labrassa selviytyneillä alkioilla. Arvelen, että se olisi sitten 2 päivää labrassa se lisäviljely.
        Kortisoni alentaa kehon hylkimisreaktiota, minulla on vasta-aineita veressä (autoimmuuni tyreoidiitti). Luulen, että kansainvälisesti tätä käytetään enemmän, mitä Suomessa. Meillä saatiin vasta monen vuoden IVF:ien jälkeen kyseinen apu, ja raskaus ensi yrittämällä 3-päiväisellä (tosin kohdunulkoinen mutta raskaus kuitenkin).

Lilja

Hei kaikille, ajattelin siirtyä täältä lukijapuolelta kysyjäksi. Meillä on toinen pas tulossa ja sitä ennen on olut ivf:ästä tuoresiirto.
    Aika samaan tahtiin taidan mennä Mathildan kanssa. Nyt menee Prognyt ( 2/vrk) ja kontrolliultra on ma 15.1. sitten katsotaan siirtopäivä. Olemme päätyneet kokeilemaan pidempää viljelyä. Pakastetut Follikkelit ovat 3 päiväisiä ja siellä on vielä useampi top, joita on tarkoitus viljellä pidempään ja katsoa kuinka kestävät, niin että onnistumismahdollisuus olisi parempi. Olen 44 v. ja lääkärin mukaan ongelma on juuri munasolujen laadussa, vaikka kuinka olisivat toppia, niin eivät elä enää siirron jälkeen, eivätkä kiinnity. Viimeksi sain myös Gonapeptylin, mutta sen tehosta en tietenkään vakuuttunut, kun negaa tuli.

Onko teillä kokemusta pidemmästä viljelystä? Onko se järkevää? Onnistumisia?

Kahden alkion siirrosta meillä on myös ollut puhetta ja lääkäri jopa kirjasi sen, koska olen yli 40, niin näin voidaan tehdä. Mutta meillä on taakana viime talvena keskeytetty raskaus vaikean kromosomipoikkeavuuden vuoksi. Raskaus, joka ei lääkäreiden mukaan olisi yleensä jatkunut normaalisti vaan näissä tulee keskenmeno. Tämä raskas kokemus takaraivossa toivomme silti vielä onnistunutta raskautta ja pientä ihmettä. Lääkärin kanssa olemme nyt puhuneet kahden alkion siirron lisäävän keskenmenoriskiä, varsinkin jos toinen olisi poikkeva.

Hopea

Tässäpä pyynnöstä uusi ketju uudelle vuodelle!

Paljon onnea yöutu! Ja Binkulle tsemppiä PAS:oon, toivottavasti tämä alkio yllättäisi teidät positiivisesti. 😉 Tuleeko Mandi sulle ihan iän perusteella nuo rintojen tutkimukset, vai mikä syynä?

Täällä vuosi alkoi Puregon-pistoksin. Tänään oli 2. ultra ja kyllähän siellä taas follikkeleita kasvaa. Yhteensä 28. Odotettavissahan tämä taas oli, jo edellisessä ultrassa lääkäri sanoi että minun munasarjoille on vaikea löytää sopivaa hormoniannosta. (AMH yli viitearvojen, PCO) Todennäköisesti joko tulee hyperstimulaatio tai sitten ei tapahdu mitään, ja hyperstimulaatiotahan tuo lääkäri nyt povaili. Pitäisi nyt kuulemma tällä viikolla kauniisti jutella munasarjoille, ettei lähtisi noita pienimpiä follikkeleita enää kasvattamaan. 😀 Silloin olisi saldo kuitenkin inhimillisempi, noin 10 follikkelia per munasarja. Tuoresiirtoon ei mitä todennäköisimmin tulla pääsemään, mikä harmittaa kovasti. Meillähän edellisellä kierroksella tuoresiirrosta saatiin tyttö, kolme alkiota jäi pakkaseen eikä yksikään jatkanut sulatuksen jälkeen jakautumista. Nyt sitten pelottaa päästäänkö siirtoon ollenkaan. Ei kai se auta kuin laittaa sormet ja varpaat ristiin ja toivoa parasta, mutta niinkuin Geissha sanoi, kummasti sitä vain aina miettii kaikkea mikä voi mennä pieleen. :/

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.